В четвер пише мені Вітя, а давай на вихідних махнемо в Сучаву. Так як я в Сучаві ще не був, та і близько тут, то вирішили, що в суботу зранку їдемо. Щоб зекономити (на зеленій карті) і урізноманітнити нашу поїздку вирішили, що їдемо машиною до Порубного, там залишаємо машину, йдемо пішки в Сірет 4,5 км, а звідти автобусом в Сучаву.
Але пізніше подумали, що машиною можна побачити набагато більше і наш маршрут вже виглядав отак – Seret – Radauti – Sucevita – Moldovita – Transraraul – Campulung – Suceava – Siret.
Почали шукати, хто би ще з нами поїхав. Був один кандидат, але не вийшло у нього. Запропонували Олегу (тому, з яким бігали у Ждярі за поїздами і у якого всі ноги були мокрі, коли йшли на Туркул). Причому він сказав таку фразу, “о, з Вітьком це цікаво, будуть пригоди 100%”. Як у воду дивився, пригоди в нас почались дуже скоро (перетин кордону став для нас величезною пригодою).
Ввечері зроблено бутерброди, Вітя зранку заїжджає за мною. Я не чув дзвінка будильника, то Вітя мене зранку і розбудив. Але виїхали вчасно, як і планували, о 6 ранку. На заправці біля кордону купили зелену карту і вперед. Машин відносно було небагато (принаймні так здавалось) – ми стояли 10 в черзі. Вітіні прогнози були година на таможні, у Олега прогноз був трохи гіршим – 2 години. Я вирішив трохи поспати, бо не виспався вдома, Зе той час, що я спав – тобто десь за першу годину проїхали 2 або 3 машини. З такими розкладами наш прогноз збільшився до 3 годин. Пішли прогулятись і знайшли знайомого, який возить людей з Чернівців у Сучаву. Каже, що на його пам’яті, за останні 4 роки це другий такий випадок, коли черга так повільно йде (і говорять люди, що причини в румунських митниках, наші пропускають швиденько). За наступні 2 години черга просунулась на одну машину. Це хтось з черги не витримав і поїхав в Чернівці і правильно зробив. І десь через годину черга почала повільно просуватись. В загальному ми витратили 6
шість
, Карл годин на митинці. І то нам трохи повезло, бо на румунській стороні ми стали в коротшу чергу (як потім виявилось для EU мешканців). А стали би в свою All pasports чергу, ще простояли би годину-півтори. От тобі і пригоди.
Їдемо по нашому маршруту. Першою точкою є монастир в Сучевіці.
Тут нам Олег проводить швидко екскурсію монастирем. Пряма мова
“Тут я вже був, треба платити 5 леїв за вхід, ви заходьте сюди подивитесь, як він виглядає, далі йти не треба, бо треба вже платити. Я тут вже був та і часу в нас нема, поїхали далі”. Причому, Вітя вже тут другий раз і Олег йому вже другий раз проводить таку екскурсію.
Я ще йду швиденько з дороги фотографую монастир і вертаємось до машини.
Вітя показує, куди нам треба їхати
Виявляється у Румунії є свої Гімалаї
Наступним нашим пунктом був перевал, з якого мали відкриватись чудові краєвиди. Але чим вище по дорозі, тим густішим ставав туман і я побачив тільки отакі краєвиди
Вітя показує мені гарний краєвид і розказує, де там колиби і вівці
Зупиняємось на перевалі, підходить старенький дідо і пропонує купити писанки. Говорить, звісно ж румунською, ми махаємо головою, що не розуміємо, він,почувши українську мову починає говорити гуцульською мовою. “Баба намалювала, купіт хлопці, життє тіжке, най його шляк трафит, пїть леїв, у монастири за десіть буде”. Вітя купує одну писанку. Я вже потім пошкодував, що також не купив, дійсно видно, як тому чоловіку нелегко там.
Далі монастир в Молдовіці. Длбре, що вхід тут вільний і Олег ще не був, а то ми мали шанс отримати ще одну екскурсію від Олега “тут треба платити, я вже був, поїхали”.
Ззовні стіни монастиря повністю покриті фресками. Виглядає дуже гарно.
Довго тут не затримуємось, бо часу в на обмаль – через 3 години вже буде темно.
Наступна наша зупинка – це вузькоколійка (для Віті, я думаю, це була основна точка ). Ще перед під’їздом сюди Вітя розказував про цю вузькоколійку, а в самій Молдовіці ми вже чули аналітичні дослідження, чому це колія в селі була широкою, якщо має бути вузькою, але далі все склалось і ми попали на вузькоколійку.
Муковоз (не знаю, як він правильно називається)
Всередині вагона (2 клас, тверді лавки)
Всередині вагона (1 клас, м’які сидіння)
Ця вузькоколійка працює тільки як туристична. В лютому було декілька рейсів (13, 14 лютого). Наступні рейси будуть десь у квітні. Вітя сказав, що 100% треба приїхати сюди і покататись. Хто б сумнівався
Наступна зупинка ще один перевал
На спуску (нижче хмар) вже краще видно і зупиняємось. щоб сфотографувати місцевість. Краєвиди тут мені нагадують наші Гринявські гори, тільки є одна суттєва відмінність – це гарні дороги, все решта дуже подібне до України – і пейзажі, і хати, і біля хат, Трохи менше сміття (але все таки воно є).
Потім їдемо в Пожорату. Там ми планували пожрати, але так як поїли вже на перевалі, то їдемо без зупинки.
Наступна і основна точка нашої подорожі – це скелі в масиві Rarău. До скель веде ще один серпантин – це вже третій за сьогодні (але цей серпантин най-най-най). Ще внизу до серпантину бачимо знак “цеглу” (в’їзд заборонено), знак “знімає камера” і біля них ще якийсь знак, де дуже багато слів румунською мовою. А з мовою у нас біда повна, нічого не розуміємо (я взагалі нічого, Олег і Вітя знають 10-20 слів). І взагалі я себе почував у Румунії не дуже комфортно в плані мови. Якщо в Словаччині, Чехії чи Польщі 20% слів зрозуміло, ще 30% можна здогадатись, то тут одне слово з 20 зрозуміле, ще одне можна здогадатись. (В першому монастирі ми вже мали один прокол, коли монашка щось говорила Віті, а він їй помахав головою, вона почала голосніше говорити, а потім і кричати. виявляється вона просила гроші (потім перейшла на російську), а Вітя помахав головою і пішов далі.). Так от, поїхали ми під знак “проїзд заборонено”.
Через декілька хвилин ми зрозуміли, чому їхати не можна (небажано). Місцями обсипається грунт і деколи на дорозі валяються великі брили землі. Але ми були не одні, за нами ще поїхала машина (основне, що вона була без мигалок). А чим далі тим веселіше – спочатку туман, а потім сніг і лід на дорозі, а потім взагалі колія на дорозі.
Дорога на Трансрарау
Дорогою ми зустріли ще декілька машин і туристичний автобус, але він вже їхати далі не міг і спускався вниз, а люди пішли пішки. Але, як каже Вітя “у нас джип” і ми їдемо до кінця. Доїжджаємо до місця, звідки за нашими здогадками має бути оглядовий майданчик на скелі – є стенд з фотографією скель, мапа туристичних маршрутів і в одному напрямку схил йде різко вниз. Але більше 100 м нічого не видно. І Вітя каже, що на гугл-мепс то виглядало трохи не так. Їдемо ще трохи далі. Десь через кілометр бачимо скелю. Ооо, нарешті, це воно.
Але, хнову ж таки (і на гугл мепсі, і на стенді) скель має бути декілька. Піднімаємось на гірку, може з неї буде видно більше, але чим вище, тим густіший туман і взагалі вже нічого не видно. Як потім виявилось тут тільки одна ця скеля, яку ми бачили, а на масив скель треба дивитись з того місця, де ми зупинились перший раз.
Так як у Чернівцях снігу нема, то хоч в Румунії побачили ялинки в снігу
Ще трохи гуляємо і їдемо назад, щоб встигнути спуститись, поки ще трохи видно. Я знімаю відео, висунувши руку з телефоном у вікно.
Спускаємось вниз. далі наша дорога лежить через Гура Гуморулуй (місце, де народилась Ольга Кобилянська) в Сучаву. В Сучаві ми ще планували подивитись на руїни фортеці, але вже темно і ми туди не їдемо. Натомість їдемо ще в молл, де все краще і дешевше, ніж в Україні (ну так Олег казав). В результаті купуємо сири (поодинокий приємний момент зі спілкуванням, бо дівчина, що продавала сир розуміла і непогано говорила англійською мовою) , шоколадки і їдемо додому. Дуже дешевого (як говорив Олег) нема, є речі, які дешевші, а є точно такі ж, які дорожчі, ніж у нас.
На кордоні вже біля 22 години, з румунського боку нема жодної машини, на все про все трохи більше 10 хвилин (на обох кордонах). А з українського боку купа машин і одразу за шлагбаумом дві величезні ями – “Welcome to Ukraine, не розслабляйтесь”.
P.S. І накінець бонус – народна румунська пісня “Іоанне, Іоанне” у виконанні Віті. Вітя ти просив, щоб я відео не знімав, як ти співаєш, я відео не знімав, тільки звук записував.